Widget Recent Post No.

Πως ο μελισσοκόμος θα κερδίσει χρήματα από τη μελισσοκομία : Όταν αποκτά επιχειρηματικό μυαλό



Οι περισσότεροι από εμάς, όταν πήραμε την απόφαση να ασχοληθούμε επαγγελματικά με την μελισσοκομία - είτε το κάναμε αυτό από αγάπη για τις μέλισσες είτε για βιοποριστικούς λόγους - ρίξαμε όλο μας το βάρος στις αμιγώς μελισσοκομικές γνώσεις.

Δηλαδή πέσαμε με τα μούτρα στο να μάθουμε τις μέλισσες, τον τρόπο που λειτουργούν, τους διάφορους χειρισμούς, τις ανθοφορίες και ένα σωρό παρόμοια θέματα, και αφήσαμε πίσω ή και αγνοήσαμε  εντελώς το επιχειρηματικό κομμάτι αυτής της ενασχόλησής μας.

Αυτή όμως η «μικρή» μας παράληψη, μπορεί να αποδειχτεί ότι είναι καθοριστικής σημασίας, για την επιβίωση της μελισσοκομικής μας επιχείρησης.

Η αλήθεια βέβαια, είναι πως αυτή είναι μια προσέγγιση που πρέπει να γίνεται σε όλους τους κλάδους της οικονομίας και πως οποιαδήποτε δουλειά και αν κάνει κάποιος, θα πρέπει, εκτός από την ολοκληρωμένη και πλήρη εκμάθηση του αντικειμένου του, να ασχοληθεί και με το επιχειρηματικό κομμάτι της δουλειάς του.

 Ένας μαραγκός για παράδειγμα, όσο καλός τεχνίτης και αν είναι,  αν θέλει να έχει ένα καλό οικονομικό αποτέλεσμα, είναι υποχρεωμένος να γνωρίζει την αγορά της ξυλιάς, των εξαρτημάτων και των αναλώσιμων υλικών που χρησιμοποιεί.

Να γνωρίζει, τις τιμές του ανταγωνισμού - των άλλων  μαραγκών δηλαδή - να είναι σε θέση να κοστολογεί τα προϊόντα που παράγει, και να έχει κάποιες στοιχειώδεις γνώσεις προώθησης της δουλειάς του (βασικές γνώσεις πωλήσεων και μάρκετινγκ).

Η μελισσοκομική επιχείρηση, από την άλλη,  έχει κάποιες ιδιαιτερότητες που την κάνουν εντελώς ξεχωριστή σε σχέση με όλες τις άλλες δραστηριότητες και που επιβάλουν υποχρεωτικά την ακόμα μεγαλύτερη και πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση του επιχειρηματικού της μέρους, προκειμένου να αποφέρει κέρδη!




Ας δούμε όμως ποιες είναι αυτές οι ιδιότητες που κάνουν τη μελισσοκομία ξεχωριστή.

Πρώτα από όλα το μέγεθός της. Συνήθως είναι μικρής εκτάσεως και ασκείται για να δώσει κάποιο συμπληρωματικό εισόδημα.

Τις περισσότερες φορές παραμένει μια πρωτογενής επιχείρηση, με την ένια ότι τα προϊόντα της μελισσοκομίας πουλιούνται ως έχουν, χωρίς να υποστούν κάποια επεξεργασία που θα προσθέσει αξία στο τελικό προϊόν.

Σπάνια ο μελισσοκόμος καθετοποιεί  την παραγωγή του, δηλαδή ο ίδιος επεξεργάζεται, συσκευάζει, τυποποιεί και πουλάει το προϊόν του.

Το κόστος παραγωγής των μελισσοκομικών προϊόντων έχει μεγάλη διακύμανση από χρόνο σε χρόνο, λόγω των αστάθμητων φυσικών παραγόντων που υπεισέρχονται σε αυτή.

Το ύψος της ίδιας της παραγωγής δεν είναι ούτε βέβαιο, μα ούτε και σταθερό, αφού τα καπρίτσια του καιρού, οι ανθοφορίες, οι ασθένειες και οι εχθροί των μελισσών, μπορούν να ανατρέψουν ακόμα και τον πιο άριστα προετοιμασμένο μελισσοκομικό μας πλάνο.

Ο κλάδος απαιτεί εξειδίκευση! Για να ασκήσει κάποιος την μελισσοκομία με βάσιμες προσδοκίες πως αυτή θα του αποφέρει ένα ουσιαστικό εισόδημα, θα πρέπει να έχει αποκτήσει όλες εκείνες τις γνώσεις και να ειδικευτεί σε όλα εκείνα τα τεχνικά θέματα που απαιτεί αυτός ο κλάδος.

Αυτά όλα λοιπόν, αλλά και κάποια ακόμα που έχουν μικρότερη σημασία, επιβάλουν, όπως προαναφέραμε, σε εμάς τους επαγγελματίες μελισσοκόμους να προσεγγίσουμε με μεγαλύτερη προσοχή το επιχειρηματικό μέρος της δουλειάς μας.

Αυτό όμως σήμερα γίνεται από λίγους μελισσοκόμους! Ίσως να φταίει η γοητεία που μας ασκούν οι μέλισσες, ίσως να φταίνε οι πολλές και σύνθετες γνώσεις που πρέπει να αποκτήσουμε γύρω απ αυτές, που μας απορροφούν χρόνο και ενέργεια, ίσως το γεγονός πως η μελισσοκομία σήμερα εξακολουθεί να ασκείται με όρους παραδοσιακής οργάνωση, ίσως να φταίει και η νοοτροπία μας, αλλά το γεγονός και τα προβλήματα φυσικά παραμένουν!

Όμως, παρά τις γνωστές δυσκολίες που παρουσιάζει ο κλάδος, έχουμε την πεποίθηση πως η κατάσταση αυτή μπορεί να ανατραπεί με την είσοδο σε αυτόν, νέων και δυναμικών ανθρώπων που θα διαθέτουν σύγχρονο επιχειρηματικό πνεύμα, γνώσεις ανάλυσης, κοστολόγησης και έρευνας αγοράς και που θα έχουν την ευρύτητα του πνεύματος που απαιτούν οι συνεργασίες και οι συνέργιες μεταξύ των ανθρώπων που ασχολούνται με τη μελισσοκομία ή ακόμα και με κλάδους που αυτή θα μπορούσε να συναντηθεί επιχειρηματικά.

Λόγω της ευρύτητας και της σπουδαιότητας που έχει αυτό το ζήτημα, σε επόμενα άρθρα μας θα ασχοληθούμε πιο εξειδικευμένα με θέματα εξορθολογισμού, σχεδιασμού και οργάνωσης της μελισσοκομικής μας επιχείρησης.

Επιμέλεια: Μανόλης Δερματης, ερευνητής μελισσοκόμος, συγγραφέας του βιβλίου "Η Ιστορία Μιας Βασίλισσας"

Ορεινή Μέλισσα

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια