ΜΕΓΑΣ ΧΟΡΗΓΟΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ 

Πέμπτη, 17 Μαΐου 2018

Πως δυναμώνουμε ένα μελίσσι: Γράφει ο μεγάλος καθηγητής μελισσοκομίας Παναγιώτης Καραπιπέρης...



Γράφει σήμερα στην Ορεινή Μέλισσα ο καθηγητής μελισσοκομίας Παναγιώτης Καραπιπέρης


Τρόποι που μπορούμε να δυναμώσουμε ένα μελίσσι.

Θα ξεκινήσω με τους τρόπους που μπορούμε να δυναμώσουμε ένα μελίσσι.

Προτού κάνουμε οτιδήποτε εξετάσουμε τους λόγους που είναι αδύνατο. Αν είναι από θέμα βασίλισσας φροντίζουμε να την αντικαταστήσουμε με μια νέα και παραγωγική.

Μια καλή βασίλισσα εκφράζει και αποδεικνύει την παραγωγικότητα της βάση του πληθυσμού με τον οποίο θα βρεθεί. Θα πρέπει να έχει αρκετές παραμάνες μέλισσες οι οποίες θα την τροφοδοτούν με άφθονο ΒΠ, και να υπάρχει άφθονη ανθοφορία.

Εδώ θα πρέπει να τονίσω ότι οτιδήποτε γίνεται μέσα στο μελίσσι γίνετε βάση οσμικών ερεθισμάτων. Αυτά κατευθύνουν και ελέγχουν την συμπεριφορά του μελισσιού.

Ο πληθυσμός κάθε μελισσιού έχει μια ξεχωριστή οσμική ταυτότητα και βάση αυτής γνωρίζουν οι φύλακες μέλισσες αν μια μέλισσα που έρχεται είναι μέλος της συγκεκριμένης κυψέλης η είναι παρείσακτος. Στην πρώτη περίπτωση περνά, στην δεύτερη κόβεται, διότι εμφανίζετε σαν λεηλατρια.

Ο χρόνος που κάνει μια μέλισσα για να συμπληρώσει ένα φορτίο, νέκταρ, γύρη, είναι περίπου μια ώρα. Αυτός ο χρόνος είναι αρκετός για να χαθεί η οσμική ταυτότητα και έτσι οπού πάει γίνεται δεκτή. Αν όμως φύγει από την κυψέλη και πάει σε άλλη χωρίς μελισσοκομικό φορτίο, πάει να κλέψει, είναι λεηλατρια, δεν γίνεται δεκτή και την κόβουν.

Οι τρόποι που μπορώ να βοηθήσω ένα μικρό μελίσσι είναι:
  1. Δίνω πληθυσμό
  2. Δίνω γόνο
Ο τρόπος που δίνω πληθυσμό σε ένα μελίσσι έχει ορισμένες λεπτομέρειες.

Οι μελισσοκόμοι χρησιμοποιούν για συνένωση πληθυσμών την μέθοδο της εφημερίδας.

Μεταξύ δυο ορόφων παρεμβάλουμε μια εφημερίδα. Στον πάνω όροφο βάζω τον πληθυσμό που θέλω να δώσω, στον κάτω τον πληθυσμό που έχει.

Τρυπούμε την εφημερίδα, οι μέλισσες που έχουν παγιδευτεί στον επάνω όροφο ψάχνουν για έξοδο, τρυπούν την εφημερίδα, αποκτούν εν τω μεταξύ κοινή οσμή, κοινή οσμική ταυτότητα και έτσι ενώνονται ειρηνικά.

Εγώ αυτή την μέθοδο την απορρίπτω διότι έχει πολλά μειονεκτήματα.
  • Είναι μέθοδος αργή, και το μελίσσι που δημιουργούμε δεν δουλεύει με πλήρη σύνθεση από το ξεκίνημα της μεθόδου.
  • Αν δώσουμε γόνο αυτός κινδυνεύει να μείνει ακάλυπτος, να παγώσει και να έχουμε απώλεια σε πληθυσμό που θα έβγαινε.
  • Το τρίψιμο της εφημερίδας δημιουργεί σκουπίδια που μαζεύονται στο δάπεδο της κυψέλης ο πληθυσμός δεν μπορεί να τα ελέγξει και μπορεί να βρει κρυψώνα ο κηροσκορος και να κάνει ζημιά.
  • Θα πρέπει ο μελισσοκόμος να καθαρίσει το δάπεδο σε όσες κυψέλες έκανε συνένωση με εφημερίδα. Δηλαδή δουλειά δεν είχαμε δουλειά βρήκαμε.

Εγώ κάνω το εξής:

Επιλέγω από πια μελίσσια θα πάρω πληθυσμό. Πχ νούμερο 8, νούμερο 32, νούμερο 87.

Στο μελίσσι που είναι αδύνατο τοποθετώ μια ράμπα στην είσοδο της κυψέλης.




Παίρνω ένα τα πλαίσια και τινάζω τον πληθυσμό που έχουν τα πλαίσια μπροστά στην είσοδο της κυψέλης στην ράμπα. Αυτό κάνω σε όσα πλαίσια θέλω να δώσω τον πληθυσμό που έχουν.




Αμέσως παρατηρώ τις μέλισσες να ενεργοποιούν τον αδένα νασανοβ, δηλαδή σηκώνουν την κοιλιά προς τα πάνω εμφανίζετε στον προτελευταίο τεργιτη της κοιλιάς ο αδένας νασανοβ και οι μέλισσες φτερουγίζοντας μεταφέρουν την οσμή του αδένα στην μάζα του πληθυσμού. Οι μέλισσες παίρνουν το μήνυμα και ακολούθου την οσμή

Ο προσανατολισμός από το σώμα των μελισσών που ενεργο
ποιούν τον αδένα στοχεύει την είσοδο της κυψέλης. Αυτές οι μέλισσες λέγονται αρωγουσες, από το ρήμα αρωγω, οδηγώ.





Αποτέλεσμα: Αμέσως χάνεται η οσμική ταυτότητα γινεται δεκτός ο πλυθησμός που θα τινάξω και μπαίνει ειρηνικά μέσα στη κυψέλη. Με αυτή τη μέθοδο μπορώ να δώσω και βασίλισσα την οποία έχω σε κλουβάκι. Ανοίγω το κλουβάκι και η βασίλισσα μπαίνει και αυτή ακολουθώντας όλο τον υπόλοιπο πλυθησμό.


Την ενεργοποίηση του αδένα νασανοβ το βλέπουμε στην σμηνουργία οταν μαζεύουμε το πλυθησμό στη κυψέλη. Οι μέλισσες τον ενεργοποιούν, και μαζεύουν οσες μέλισσες δεν μπήκαν μέσα στη κυψέλη



Πλεονεκτήματα της μεθόδου:

  • Άμεσο αποτέλεσμα.
  • Δίνω και βασίλισσα άμεσα. Δεν περιμένω 12 ώρες να ελευθερωθεί η βασίλισσα αφού φάνε το ζαχαροζυμαρο οι μέλισσες και την ελευθερώσουν. 
  • Δίνω πληθυσμό από οπού θέλω.

Τώρα για τον πληθυσμό που θα δώσω πρέπει να επισημάνουμε τα εξής:

  • Για να δώσω πληθυσμό από συλλέκτριες μέλισσες θα τινάξω τον πληθυσμό από πλαίσια που έχουν μέλι και γύρη. Αυτός ο πληθυσμός δεν θα μείνει γιατί βγαίνοντας για βοσκή επιστρέφει στην κυψέλη που ανήκει. Αυτό θα συμβεί αν το μελίσσι που δημιουργώ μείνει στο ίδιο μέρος. Για να κρατήσω τον πληθυσμό των συλλεκτριών μεταφέρω την κυψέλη πάνω από 5 χιλιόμετρα κατά τα γνωστά.
  • Για να δώσω παραμάνες μέλισσες τινάζω τον πληθυσμό από σφραγισμένο και ανοικτό γόνο. Αυτός ο πληθυσμός παραμένει διότι αυτή η ηλικία των μελισσών δεν έχει βγει ακόμη για εξωτερική εργασία.
  • Για να δώσω συλλέκτριες μέλισσες χωρίς να μεταφέρω την κυψέλη 5 χιλιόμετρα μακριά μπορώ να κάνω αμοιβαία μετάθεση θέσεως μεταξύ ενός δυνατού και ενός αδυνάτου μελισσιού. Οι συλλέκτριες μπαίνουν στο αδύνατο και το ενισχύουν. 
  • Κάθε μελίσσι που θα βοηθήσει στην ενίσχυση του πληθυσμού θα πρέπει να δώσει το πολύ μέχρι 2 πλαίσια πληθυσμού η γόνου. Όχι και γόνο και πληθυσμό. Διότι αδυνατίζει σημαντικά.
  •  Με γόνο ανοικτό. Δίνω παραμάνες μέλισσες και μέλισσες ακόλουθους της βασίλισσας, που θα βοηθήσουν σημαντικά την επέκταση του γόνου. Το μόνο αρνητικό σημείο εδώ είναι ότι αυτή η προσθήκη θα αποδώσει μακροπρόθεσμα και όχι άμεσα. Σημαίνει δαπάνη σε τροφοδοσία, επιπλέον εργασία για το μελίσσι.
  • Με γόνο σφραγισμένο. Άμεση ενίσχυση του πληθυσμού με παραμάνες μέλισσες. Δεν απαιτούν τροφοδοσία από τον πληθυσμό, παρά μόνο θερμική κάλυψη. 
  • Ότι θα δώσω θα πρέπει ο πληθυσμός να είναι σε θέση πληθυσμιακά να τον υποστηρίξει και όχι να τον αφήσει να καταστραφεί. 
  • Δεν δίνω πλαίσια με γόνο σφραγισμένο για παράδειγμα παραπάνω από όσο μπορεί να καλυφτεί θερμικά από τον πληθυσμό, διότι θα ψηχθεί και θα καταστραφεί. 

Κάνω διεγερτική τροφοδοσία για να βοηθήσω την μεγιστοποίηση της γέννας.

ΚΑΡΑΠΙΠΕΡΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΟΣ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΕΠΑΛ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ
ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΟΣ -23 ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΕΙ ΛΑΡΙΣΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *