ΜΕΓΑΣ ΧΟΡΗΓΟΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ 

Τρίτη, 30 Μαΐου 2017

Η μεταφορά των μελισσιών μας: Όλη η διαδικασία! Οι σοβαρότεροι κίνδυνοι και μερικές εμπειρίες...




ΝΕΟ ΑΡΘΡΟ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΟΛΟΙ
Πολλοί μελισσοκόμοι ξεκινούν την μεταφορά των μελισσιών τους το σούρουπο μόλις νυχτώνει ενώ άλλοι προτιμούν το χάραμα, δηλαδή πολύ νωρίς το πρωί όταν είναι σκοτάδι. Σε κάθε περίπτωση ο μελισσοκόμος έχει ένα στόχο! Τη στιγμή που θα γίνει το φόρτωμα να είναι μέσα όλες οι μέλισσες και το δεύτερο η προορισμός να είναι σε τέτοια απόσταση, που να μην προλάβει να μεσημεριάσει και αρχίσει να χτυπά ο ζεστός ήλιος. Προσωπικά έχω κάνει μεταφορές το βράδυ αλλά και το πρωί και θα σας πω και θα σας πω τις εμπειρίες μου. Όσον αφορά το πως γίνεται η μεταφορά με ασφάλεια θα σας τα εξηγήσω όλα αναλυτικά.

Πρώτον! Η ώρα της μεταφοράς! Αν ο μελισσοκόμος ξεκινήσει σούρουπο έχει όλο το χρόνο μπροστά του. Δεν αγχώνεται καθόλου μην βγεί ήλιος, και οι μέλισσες στρεσάρονται λιγότερο εφόσον και η θερμοκρασία είναι χαμηλότερη. Οι περισσότεροι μελισσοκόμοι μετακινούνται το σούρουπο, και αυτό θα το παρατηρήσετε αν παρακολουθήσετε τους δρόμους! Το βράδυ δείτε πόσα φορτηγά περνάνε. Το πλεονέκτημα όταν κάνουμε μεταφορά το βράδυ είναι ότι είμαστε πολύ άνετοι σε θέμα χρόνου, δηλαδή πότε θα φτάσουμε πότε θα ξεφορτώσουμε και αν τύχει κάποια αναποδιά στα μελίσσια, έχουμε περιθώριο χρόνου να καθυστερήσουμε. Το μειωνέκτημα είναι ότι όταν οδηγούμε Νύχτα αν μας τύχει κάποιο πρόβλημα με το αμάξι, μπορεί να ξεμείνουμε στην ερημιά με τα μελίσσια και να μην έχουμε ένα άνθρωπο να μας βοηθήσει.

Όταν κάνουμε μεταφορά το πρωί και έχουμε μακρινό ταξίδι, πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί με τα μελίσσια και την ώρα. Όταν το αμάξι μετακινείτε οι μέλισσες παίρνουν αέρα απο τις θήρες, και όταν ακούν τη μηχανή να δουλεύει, τις δονήσεις φοβούνται και υποχωρούν. Δεν ξέρω γιατί, ίσως αισθάνονται ότι κάτι κακό συμβαίνει έξω, έχει άερα και υποχωρούν. Αν το αμάξι σταματήσει ορμάνε όλες στην είσοδο και τις θήρες και κλείνουν τον αερισμό. Στρεσσάρονται, και ανεβάζουν υπερβολικά θερμοκρασία. Αν το αμάξι σταματήσει για κάποιο λόγο, και μείνει μέσα στον ήλιο, και κάνει ζέστη, είναι θέμα χρόνο να χαθούν μελίσσια. Δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο γρήγορα σκανε. Ειδικά τα σφιχτά μελίσσια είναι πολύ επιρρεπή. 

Θυμάμαι μια περιπέτεια μια χρονιά καθώς πήγαινα στον έλατο. Έτυχε μια αναποδιά στο δρόμο, και τα μελίσσια έμειναν για 1 ώρα εκτεθειμένα στον ήλιο. Μόλις ολοκλήρωσα τη μεταφορά νόμιζα οτι όλα έληξαν αίσια! Αλλά ξαφνικά βλέπω απο μια κυψέλη έτρεχε μέλι, απο το πορτάκι... Ανησύχησα. Πάω να ανοίξω το καπάκι τι να δώ. Η τετραόροφη κυψέλη είχε σκάσει ολόκληρη. Όλες οι μέλισσες νεκρές γέμησαν δύο πατώματα, και η βασίλισσα νεκρή και αυτή. Απογοητεύτηκα, στεναχωρέθηκα και απο τότε είπα δεν πρόκειται να ξανα μεταφορά μελίσσια μέρα. Ευτυχώς οι υπόλοιπες κυψέλες είχαν αεριζόμενο πάτο και άντεξαν.

Όσον αφορά τη διαδικασία πρίν το φόρτωμα είναι απλό! Πάμε με το καπνηστήρι και παιρνάμε με καπνό τις εισόδους όλων των μελισσιών. Στην συνέχεια επιστρέφουμε, ρίχνουμε λίγο καπνό πάλι, και κλείνουμε το πορτάκι. Μετά δένουμε όλα τα κλειδιά, τόσο απο τα καπάκια, απο τις ενώσεις των πατωμάτων αλλά το πιο σημαντικό αν έχουμε διάτρητους πλαστικούς πάτους. Αυτούς τους δένουμε πιο σφιχτά! Πριν το φόρτωμα δένουμε όλα τα κλειδιά σφιχτά, μια προς μια όλες τις κυψέλες. Ξέρετε αν απο λάθος ξεχάσετε κάποιο ανοιχτό είναι πολύ πιθανό να ανοίξει η κυψέλη, και ξέρετε ποιά είναι η συνέχεια. Μού άνοιξε μια κυψέλη, και τα τσιμπήματα που έφαγα ήταν αμέτρητα. Κόντεψα να λιποθυμήσω απο τον πόνο.

Το επόμενο βήμα της μεταφοράς είναι να δέσουμε τις κυψέλες. Αν έχουμε τρείλερ ή αγροτικό δένουμε τις κυψέλες πολύ σφιχτά με γερούς κόμπους. Εγκλοβίζουμε τις κυψέλες να μην κουνιούνται ούτε οριζόντια αλλά ούτε και κατακόρυφα. Δένουμε σφιχτά! Στο αγροτικό αλλά και στο τρείλερ προτιμούμε δύο στρώσεις το πολύ, και όχι παραπάνω. Μην γίνει καμιά αναποδιά και ψαχνόμαστε μετά. Ξέρετε δεν θέλει πολύ να συμβεί το κακό. Και τα μελίσσια είναι η περιουσία μας.

Επίσης ένα μυστικό. Στην μεταφορά για να σηκώνουμε εύκολα τη κυψέλη κάνουμε το εξής. Σηκώνουμε την πίσω πλευρά της κυψέλης και βάζουμε το ένα χέρι εκεί, και με το άλλο τη γωνιά απο το καπάκι εκεί που βρίσκεται η θήρα αερισμού. Ουσιαστικά πιάνουμε τα δύο άκρα της κυψέλης. Νομίζω στη πράξη θα καταλάβετε ακριβώς πως γίνετε. Δεν χρειάζεται να πω περισσότερα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *